Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-06@11:25:27 GMT

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از تحریم تا استقبال

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۴۱۱۷

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از تحریم تا استقبال

فرارو- سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پنج روز دیگر یعنی ۱۲ بهمن ماه در تهران و همزمان چند شهر بزرگ کشور کلید می‌خورد. امسال حال و هوای جشنواره، متفاوت از سال‌های دیگر به نظر می‌رسد، این تفاوت هم از نظر ترکیب شرکت کنندگان و هم از جهت رویداد‌هایی که پیش از بهمن ماه در کشورما روی داده است، دیده می‌شود.
ایران در ماه گذشته، رویداد‌ها و تحولات مختلفی پشت سر گذاشته است که آخری آن سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران بود که بر جشنواره سی و هشتم فیلم فجر نیز سایه افکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  انصراف از حضور در جشنواره سی و هشتم برخی از فیلمسازان کشور به خاطر دیر اعلام شدن علت سقوط این هواپیما و حاشیه‌های آن، از شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال انصراف دادند. مسعود کیمیایی از کارگردانان بزرگ ایرانی و همچنین کیانوش غریب پور از جمله این فیلمسازان بودند که از همان ابتدا کناره گیری خود را از این جشنواره اعلام کردند.
اما در مقابل این انصراف ها، برخی از بازیگران و سینماگرانی مانند شهاب حسینی با انتقاد از انصراف دهندگان از این جشنواره، نسبت به ایجاد شکاف بین هنرمندان هشدار دادند. اما بازتاب این نامه هنوز در رسانه‌ها ادامه داشت که حسینی به فاصله اندکی در مطلب دیگری خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور، خواهان بازگشت بهروز وثوقی بازیگر توانمند ایرانی سال‌های پیش از انقلاب به کشور شد.     وثوقی در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» که گویا نسخه کامل آشغال‌های دوست داشتنی است و امسال هم فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود به عنوان یک بازیگر جدید حضور داشت. فیلمی که مطابق پیش‌بینی‌ها جز انتخاب نهایی هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم نبود و نتوانست به بخش مسابقه راه پیدا کند.
فروش بلیت در کمتر از یکساعت بلیت سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در همان دقایق اولیه بازشدن سایت جشنواره (۳۰ دی ۹۸)، پیش فروش شد و این نشان می‌دهد که علاقه‌مندان زیادی برای دیدن فیلم‌های این جشنواره برنامه ریزی کرده اند.   ستاد خبری جشنواره فیلم فجر اول بهمن ماه جاری در خبری اعلام کرد که با استقبال کم‌نظیر مردم از پیش‌فروش بلیت‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سینما‌های مردمی، در کم‌تر از نیم‌ساعت از آغاز پیش‌فروش، بلیت‌های اکثر سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره فروخته شد.
براساس این گزارش، تنها دقایقی پس از آغاز پیش فروش اینترنتی بلیت‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، حدود ۵ هزار و هفتصد سری (حدود پنجاه و هشت هزار قطعه) بلیت اینترنتی با موفقیت فروخته شد.
نگاهی به جشنواره سال ۹۸ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که به دبیری ابراهیم داروغه زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود، به دلیل همدردی با بازماندگان سقوط هواپیمای اوکراینی، مراسم افتتاحیه نخواهد داشت.
نمایش فیلم‌های حاضر در جشنواره از روز دوازدهم آغاز و اختتامیه آن نیز ۲۲ بهمن ماه خواهد بود. امسال علاوه بر بخش کارگردانان فیلم اولی با نام بخش نگاه نو، ۲۲ فیلم هم در بخش اصلی جشنواره یعنی بخش سودای سیمرغ حضور دارند.
بخش‌های مستند و فیلم کوتاه هم در جشنواره فیلم فجر حضور پررنگ خواهند داشت. تنها فیلم‌هایی شانس حضور در جشنواره فیلم فجر ۹۸ را داشته‌اند که تاریخ تولید آن‌ها از انتهای سال ۱۳۹۶ به بعد بوده است و تا بهمن ماه سال ۱۳۹۸ هم اکران نشده بوده‌اند.
امسال ۲۸ فیلم در این جشنواره وجود دارد که ۱۰ فیلم مربوط به بخش نگاه نوست و از میان آن‌ها چهار فیلم در بخش سودای سیمرغ هم حضور دارد.   ترکیب اعضای هیات داوران جشنواره سی و هشتم انتخاب اعضای هیات داوران از مهم‌ترین فعالیت‌های این جشنواره است. این هیات وظیفه مهم انتخاب برگزیدگان هر بخش جشنواره را برعهده دارد و نوع انتخاب‌ها نیز معمولا با حاشیه‌هایی روبرو است که در سال‌های گذشته کم و بیش شاهد آن بوده ایم.
چند روز پیش با حکم ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، اعضای هیأت داوران بخش «سودای سیمرغ» این رویداد بزرگ هنری معرفی شدند. در این هیات نام سعید راد بازیگر با سابقه و همچنین کارگردانانی مانند نرگس آبیار، اصلانی و جیرانی دیده می‌شوند.
براساس حکم داروغه زاده، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما، تورج اصلانی کارگردان و مدیرفیلمبرداری سینما، عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینما، رضا پورحسین مدیرفرهنگی، فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان سینما، سعید راد بازیگر سینما، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه‌کننده سینما، طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و مازیار میری کارگردان سینما، ۹ داوری هستند که امسال آثار بخش «سودای سیمرغ» را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.  
معرفی داوران بخش مستند، کوتاه و نگاه نو ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر همچنین در حکم دیگری ۵ داور بخش مستند، کوتاه و نگاه نو این جشنواره را معرفی کرد.
مهدی جعفری، روح‌الله حجازی، مصطفی رزاق‌کریمی، فرشته طائرپور و هادی مقدم‌دوست به عنوان اعضای هیأت داوران بخش‌های مستند، فیلم کوتاه و نگاه نو (فیلم اول فیلمسازان) در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
همچنین در احکام دیگری «مهدی جعفری» (کارگردان و مدیرفیلمبرداری)، روح‌الله حجازی (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده)، مصطفی رزاق‌کریمی (کارگردان و مستندساز)، فرشته طائرپور (تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس) و هادی مقدم‌دوست (فیلمنامه‌نویس و کارگردان) به عنوان اعضای هیئت داوران سه بخش «مستند»، «فیلم کوتاه» و «نگاه نو» معرفی شدند و آثار این سه بخش رقابتی را در جشنواره امسال مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
معرفی ایده‌ها و چهره‌های جدید جشنواره فیلم فجر در ۳۷ دوره برپایی خود، محل ارایه ایده‌ها و چهره‌های جدید بوده است که معمولا این فعالان هنر هفتم در آثار خود آن را بروز داده اند. سینمای ایران امروز بیش از هرچیزی نیازمند سوژه‌های مبتنی بر بازگویی مشکلات و معضلات جامعه است.
در واقع سینمای ایران و فعالان آن باید جایزه خود را از مردم و تماشاگران خود بگیرند که در گرما و سرمای فصول سال، هرگز سالن سینما‌ها را ترک نکرده اند و اگر هم روزی این سالن‌ها خالی شد به خاطر تولید آثار بی محتوا و بدون توجه به نیاز‌های واقعی مردم و جامعه بوده است.
وقتی مردم و تماشاگران، بازگویی مسایل و مشکلات خود را روی پرده‌های سینما نبینند به طور طبیعی وقت خود را صرف حضور در این سالن‌ها نمی‌کنند همچنان که در طول سال‌های گذشته شاهد این حرکت بودیم و خیلی از آثار با بی اعتنایی مردم و تماشاگران روبرو شد.
خوشبختانه یکی از بخش‌های مطلوب و تاثیرگذار جشنواره فیلم فجر، نظرسنجی و نگاه تماشاگران در باره کیفیت هر اثر در این رویداد است که می‌توان از این طریق به ذائقه و سلیقه تماشاگران در تولید آثار سینمایی پی برد.
آثار سینمایی نیازمند نوآوری، خلاقیت، انتخاب سوژه‌های بکر، به روز و درباره مسایل و مشکلات زندگی مردم است و در این جشنواره‌ها می‌توان به بخشی از ذائقه‌های هنری مردم دست پیدا کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت

فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلم‌سازم و تمام زندگی‌ام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» این‌ها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلم‌سازی است و حاضر است سختی‌هایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبه‌رو هستیم.

مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درون‌مایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار می‌کند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که می‌توان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.

وی ادامه می‌دهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیت‌های نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و می‌خواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.

کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: گاهی در دل فیلم‌ها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا می‌کند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم می‌زند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان می‌کند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.

در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بود

وی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما می‌افزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.

طاهرفر می‌گوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصه‌ها و مولفه‌هایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده می‌کنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.

وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار می‌کند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلم‌های کمدی و گیشه‌پسند قدم می‌گذارید، کار دشوار می‌شود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفه‌هایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.

کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه می‌دهد: ما باید در لایه‌های بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این‌رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلم‌های غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچی‌ها باشد.

وی تصریح می‌کند: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این‌رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی می‌افتد هم سرمایه‌گذاران و هم تهیه‌کنندگان و به‌تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمی‌کنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.

تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهم‌ترین نکات آن بود

طاهرفر می‌افزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلم‌ها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلم‌ها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهم‌ترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.

وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت می‌کنیم، می‌گوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا می‌کردند، همه عوامل‌شان به چالش کشیده می‌شدند و یک رقابت پایا پای می‌داشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.

کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار می‌کند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.

وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه می‌دهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث می‌شود خیلی از انرژی‌ها، پتانسیل‌ها و استعدادهایی که در شهرستان‌ها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا می‌شوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض می‌کند و قلم و دوربین را زمین می‌گذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.

طاهرفر تصریح می‌کند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

تصویر، هنری اثرگذار است

علیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار می‌کند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوت‌تر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.

وی ادامه می‌دهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که می‌شود آن را با خانواده دید، نمی‌گویم فیلم‌های دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان می‌دهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.

بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح می‌کند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز می‌توانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.

وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنری‌شان دیده می‌شود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمی‌بینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد می‌تواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.

استادی می‌گوید: ساخت فیلم‌هایی همچون آپاراتچی می‌تواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.

وی اظهار می‌کند: به وفور سوژه‌هایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیت‌های هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست می‌تواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.

به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازه‌ترین روایت سینما از سینما است که می‌توان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز می‌کند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.

کد خبر 748562

دیگر خبرها

  • دبیر اجرایی و دبیر هنری جشنواره ملی تئاتر ایثار معرفی شدند
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • «له له» جایزه جشنواره هیوستون را گرفت
  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • پاسخ مرتضی‌علیزاده به منتقد «هفت»: سینما بر همه‌چیز مقدم است
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما