Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهیه‌کننده "به رنگ ارغوان" و "متری شیش و نیم" اعتقاد دارد که چرا نباید به ۹۰ درصد فیلم‌ها دل ببندیم؟ فیلم‌هایمان تبدیل به شیر بی‌یال و دُمی‌ شده‌اند. ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، متری شیش و نیم، جامه‌دران، سایه روشن، هفت دقیقه تا پاییز، به رنگ ارغوان، چهارشنبه سوری و حتی سریال "خواب و بیدار" جزو کارهایی است که سیدجمال ساداتیان در کنار کارهای دیگر سینمایی و تلویزیونی در کارنامه‌اش دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تهیه‌کننده در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به جشنواره فیلم فجر امسال پرداخت.

وی گفت: از آنجا که جشنواره فیلم فجر با دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی مقارن شده است، باید بدان توجه داشت و شرایطی را فراهم کرد که مردم این روزها را متنوع‌تر پشت سر بگذارند. حوزه‌های مختلف نظیر موسیقی، تئاتر و سینما به شادابی و تنوع روزهای منتهی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کمک زیادی کرده است. البته سینما در حوزه‌های مربوط به هنر پررنگ‌تر است و مردم استفاده بیشتری از آن دارند. حال باید این سؤال را پرسید که این جشنواره را چه چیزی شکل می‌دهد؟ فیلم‌هایی که توسط اهالی سینما ساخته می‌شود. بر همین اساس هرچه قدر که فیلم‌ها جذاب‌تر و مهیج‌تر باشد این دهه را برای مردم بهتر خواهد کرد. ما ثمره تولیدات سالانه خود را در جشنواره فجر می‌بینیم پس چه بهتر است شرایطی فراهم شود که فیلم‌ها هیجان زیادی را به مردم منتقل کنند.

ساداتیان درباره تنوع ژانرها و حضور کارگردانان جوان در جشنواره فیلم فجر، تصریح کرد: چه کسی قرار است نسل بعدی را بسازد؟ بالأخره این نسل جوانند که وارد عرصه شده‌اند و نخبه‌های آنان فیلم‌های بهتری می‌سازند. البته باید به نسل جوان بهای بیشتری بدهیم. همان‌طور که در دیگر عرصه‌ها ابتکار دست نسل جوان است، در حوزه هنر نیز باید از جوانان با ضریب هوشی بالا بهره برد و ابتکار عمل داشته باشند تا بتوانند اثری بسازند که عقاید مختلف را تحت تأثیر اندیشه‌های خود قرار بدهند. اتفاقاً در چند سال اخیر می‌بینیم که اثرهایی مورد توجه قرار گرفته‌اند که خون جدید و اندیشه نویی را در دل خود داشته است. بنابراین خوب است که شرایط تولید فیلم آن قدر سهل شود که این جوانان بتوانند اندیشه‌های خود را فارغ از بحث‌های ممیزی ارائه دهند.

این تهیه‌کننده سینما در مورد دغدغه‌های خود که تاکنون فیلمی از آن ساخته نشده است، گفت: در تمام دنیا سینمای اجتماعی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، به هر حال توسعه اقتصادی، بحران‌های اجتماعی را به وجود می‌آورد. ما معضلات اجتماعی زیادی داریم، چه قدر اجازه داریم این معضلات را در قالب فیلم بیاوریم؟ البته بعضی سوژه‌ها دستمایه فیلم‌هایی شده‌ که ناقصند اما آیا این اطمینان و جسارت در همه وجود دارد که بتوانند وارد این مسئله شوند؟ این مسئله در مورد سینمای سیاسی نیز وجود دارد، ما ادعا داریم که سیاسی‌ترین جامعه جهان را داریم اما با این حال چقدر اجازه داریم  که در فیلم‌های خود اندیشه سیاسی تزریق کنیم یا به محض اینکه فیلمی سیاسی و اجتماعی ساخته شود اسیر ممیزی‌ها می‌شود. نباید این‌طور باشد! اگر قرار است موضوعی اجتماعی مطرح شود فقط سلیقه‌ای خاص آن را مطرح کند، بلکه اجازه بدهیم همه جریان‌های فکری بتوانند اندیشه‌های خود را در قالب فیلم مطرح کنند. این مسئله هیچ ایرادی هم ندارد، ما ادعا داریم که در برابر همه دنیا ایستاده‌ایم و اندیشه‌ای برای ارائه داریم.

وی افزود:  اگر به اندیشه‌ای نقد داریم جریان مخالف آن هم می‌تواند با ساخت یک فیلم پاسخش را بدهد. چرا صورت مسئله را پاک می‌کنیم؟ چرا نباید سینمای سیاسی داشته باشیم؟ چرا نباید سینمای اجتماعی پررنگ داشته باشیم؟ به همین دلیل فیلم‌هایمان تبدیل به شیر بی‌یال و دُمی شده‌اند که به خودسانسوری رسیده‌اند، نتیجه این که بگوییم فلان مسئله و بهمان مسئله نباشد این می‌شود که سالی 100 فیلم می‌سازیم اما تنها به 10 عدد آنها دل می‌بندیم.  بنابراین باید بستری را فراهم کنیم که استعدادها در آن رشد پیدا کنند.

ساداتیان تأکید کرد: من می‌گویم فیلمساز خیلی باید هنر داشته باشد که بتواند در 100 دقیقه صورت مسئله خود را مطرح کند. اصلاً چرا جامعه ما به سمت بزهکاری‌های اجتماعی می‌رود؟ چرا شاخص‌های اجتماعی ما در حال کمرنگ‌ شدنند؟ رسالت فیلم باید این باشد که همان چیزی را که هست بیان کند، آیا باید امید کاذب بدهیم؟ بیاییم و بگویم که فلان مأمور شهرداری خیلی منظم است و ...؟ دقت داشته باشید که آن کسی که می‌خواهد فیلم شما را در سینما ببیند با این افراد و اتفاقات در بیرون روبه‌رو است. آیا این قصه‌ای که شما می‌سازید قابل باور است؟ وقتی مخاطب با فیلمنامه‌ای ارتباط برقرار نکند و آن را دوست نداشته باشد نتیجه‌اش این می‌شود که فیلم‌ها به لحاظ گیشه در حال شکست خوردنند. من می‌گویم که باید درست طرح موضوع کنیم. اگر مسئله‌ای به درستی در قالب فیلم مطرح شود و توجه مردم و مسئولین را به خود جلب کند  آن وقت است که پای رسانه‌ ملی بدان موضوع باز شده است و باید با دعوت از کارشناسان هر عرصه آن موضوع را بررسی کند و ساعت‌ها راجع به آن حرف بزند؛ آن وقت است که مردم آن موضوع را می‌بینند.

وی در خصوص فیلم‌های طنز و فیلم‌هایی که می‌آیند و می‌روند و فقط به 10 درصد آن می‌توان دل‌ بست، گفت:  من می‌گویم که در شرایط سخت، فیلم‌های طنز هم باید ساخته شود. من می‌گویم که چرا از 100 فیلمی که ساخته می‌شود باید به 10 درصدش دل ببندیم و 90 درصد مابقی را بی‌خیال شویم؟ چرا نباید به 90 درصد دل ببندیم؟ اگر آن اطمینان و آرامش حاکم بشود، سلایق فکری موضوعات متنوعی را می‌سازند و در آن شرایط به جای این که به 10 درصد فیلم‌ها دل ببندیم می‌توانیم به 50 درصد فیلم‌ها دل ببندیم. در حقیقت اینگونه نیست که هر کسی هر فیلمی بسازد فاخر است و ... فیلم تا زمانی که ساخته نشود و روی پرده نرود نمی‌توان در موردش نظر داد.

ساداتیان در خصوص تحریم جشنواره فیلم فجر، خاطرنشان کرد: من نه می‌گویم این کار درست است و نه می گویم غلط است؛  من می‌گویم که هر تصمیمی را باید از منظر آن شخص دید. بالأخره هنرمند مدعی است که حیات سیاسی و اجتماعی او وابسته به جامعه است. بر همین اساس عده‌ای معتقدند که باید جشنواره را تحریم کنند، خب تحریم کنند. در مقابل عده‌ای هم معتقدند که نباید جشنواره را تحریم کرد. عده‌ای معتقدند که باید برویم و شیون کنیم و خودمان را منزوی کنیم و عده‌ای هم معتقدند نباید بنشینیم تا جامعه آن حس ناراحتی را پشت سر بگذارد. هنرمندانی که آثارشان را در جشنواره می بینیم نیز چنین رفتار کردند، عده‌ای نیامدند و عده‌ای آمدند. عده‌ای جشنواره را تحریم کردند اما بلیط ها در نیم ساعت فروخته شد. عده‌ای از هنرمندان جشنواره را تحریم کردند که قابل احترامند اما تعداد زیادی از هنرمندان هم در جشنواره حضور پیدا کردند تا در کنار مردم باشند. 

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر وارد کردن برخی اتهامات به تهیه‌کنندگان که در سینما باندبازی و رفتار سفارشی را رواج می‌دهند و در تلویزیون هم اینگونه رفتار را دارند، گفت: به دلیل برخی از دخالت‌ها و ورودها اقتصاد سینما روی زمین مانده است. از نظر من سینما به لحاظ اقتصادی کاملاً شکست خورده! بالأخره آمارها مشخص است و حتی معتقدم که مردم فروش سینما را خیلی بهتر از فروش نفت کشور می‌دانند. 240 هزار میلیارد تومان برای 6 هزار نفر از اهالی سینما یعنی این که به هر نفر حدود 4 میلیون تومان می‌رسد. اگر در ماه تقسیم کنیم هر ماه 300 هزار تومان می‌شود. اکنون چند تهیه‌کننده داریم که بتوانند با هزینه خودشان فیلمی را بسازند؛ بنابراین جایی از کار می‌لنگد. بر همین اساس است که وقتی می‌خواهند فیلم بسازند و چون پول ندارند مجبور می‌شوند که نقش بفروشند و سرمایه جذب کنند. 

دومین روز جشنواره فیلم فجر با دوربین تسنیم/ آخرین حضور مشایخی روی پرده سینما در شب ناراحتی از "دشمنان" و "تعارض"

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "به رنگ ارغوان" با اشاره به اینکه اگر فیلم اجتماعی و سیاسی به خوبی ساخته شود در گیشه هم موفق خواهد شد، گفت: ما نگذاشتیم که هویت و هیمنه سینما سر پا بماند، تهیه‌کننده این قدر دستش در جیب خودش باشد که بتواند عزت نفس خود را حفظ کند. بگذاریم که سینما مسیر خودش را برود و مطمئن باشید که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. حتی شاید بتواند برای کم کردن بحران نیز کمک کند. امسال از هر سه نفر یک نفر به سینما رفته و گردش مالی 350 میلیارد تومانی داشته است، حال فرض کنید که اگر شرایطی فراهم می‌شد که هر نفر به سینما می‌رفت اکنون گردش مالی 1200 میلیارد تومان را داشتیم. البته بخشی از این مسئله به نوع فیلم‌ها نیز برمی‌گردد. من فکر می‌کنم که اگر فیلم اجتماعی و سیاسی به خوبی ساخته شود و بتواند نظرات مخاطبان را جلب کند در گیشه هم موفق خواهد شد. 

او در مورد ساخت فیلم جدید، افزود: هنوز تصمیم جدی نگرفته‌ایم؛ از نظر من در شرایط اجتماعی سختی قرار داریم و اقتصاد سینما گران است و خیلی باید دقت داشت. من فیلم‌هایی با موضوعاتی مثل چهارشنبه سوری، متری شیش و نیم و به رنگ ارغوان در کارنامه‌ام دارم هنوز هم به این حوزه‌ها فکر می‌کنم و احساس می‌کنم موضوعات اجتماعی زیادی وجود دارد. بعضی از کارگردانان جوان فیلمنامه‌هایی به من داده‌اند که قصه خوبی داشتند و یا با اندکی تغییر می‌توانست کار خوبی بشود. اگر اطمینان داشته باشم که می‌توانم کارهای تأثیرگذار و مخاطب‌پسندی بسازم، مطمئناً سالی دو سه تا از این فیلم‌ها خواهم ساخت.

انتهای پیام/

R1515/P1397/S4,34,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط تلویزیون سینمای ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تلویزیون سینمای ایران تلویزیون سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران جشنواره را تحریم کردند جشنواره را تحریم جشنواره فیلم فجر اندیشه های خود متری شیش و نیم میلیارد تومان رنگ ارغوان من می گویم بر همین اساس قالب فیلم تهیه کننده فیلم ها ساخته شود چرا نباید فیلم هایی 10 درصد نسل جوان حوزه ها شده اند عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و همچنین تماشاخانه سنگلج تا پایان روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ اعلام شد.

نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب و قیمت بلیت ۳۰۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۵ هزار و ۳۱۷ مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروشی معادل ۱ میلیارد و ۲۳۸ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو، با ظرفیت ۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۳ اجرا و میزبانی از ۸۴۱ مخاطب توانست به فروشی معادل ۱۱۵ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برسد.

نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطایی فر که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو با ظرفیت۱۳۲ نفر و قیمت بلیت۱۸۰ هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۳۵۲ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۸۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۷۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۲۱ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۸۰۵ مخاطب، فروشی معادل ۲۷۳ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان داشته است.

نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار قشقایی، با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت۱۴۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۹ اجرا و میزبانی از ۱ هزار و ۶۴۲ مخاطب به فروشی معادل ۱۹۱ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی که از ۲۳ فروردین در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۹ اجرا و میزبانی از ۶۶۴ مخاطب به فروشی معادل ۶۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سید علی موسویان که از ۲۶ فروردین در تالار سایه با ظرفیت صندلی۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا، ۴۶۷ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۴۴ میلیون و ۴ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی که از ۲ اردیبهشت‌ در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا میزبان ۲۲۲ مخاطب بوده و به فروش ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

در تماشاخانه سنگلج، نمایش «سلطان عمرا بمیرد» به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی که از ۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳به صحنه رفته است؛ نهمین اجرای خود را پشت سر گذاشت و در مجموع، میزبان ۴۳۱ تماشاگر بوده است. این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام بها، نیم‌بها، مهمان و تخفیف‌دار با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان فروخته است.

همچنین نمایش «جادوی شهرزاد» به کارگردانی احمد دهقان نیز که اجرای خود را از ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ آغاز کرده است با ۴ اجرا توانسته است ۲۰۴ تماشاگر را به تماشاخانه سنگلج جلب کند. این نمایش با بلیت ۸۰ هزار تومانی و ظرفیت سالن۲۳۶ نفری، مبلغ ۷ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان فروش داشته است.

در تالار هنر، نمایش«انگشتر اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی که از ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالنی با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۱۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانست ۱ هزار و ۱۰۰ تماشاگر را جلب کند و به فروش ۷۱ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان دست پیدا کند.

همچنین نمایش «آکادمی پرندگان» به کارگردانی حسین مزینانی که از ۲۲ فروردین‌ ۱۴۰۳ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری به صحنه رفته است، با ۲۱ اجرا و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان، توانسته ۱ هزار و ۱۳۲ تماشاگر را جلب کند و فروش ۷۸ میلیون و ۴۶۸ هزار تومانی داشته باشد.

نمایشنامه‌ «پینوکیو» به کارگردانی داود زارع که ۷، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت‌ در تالار هنر با ظرفیت ۲۴۴ نفری نمایشنامه‌خوانی شد، با ۳ اجرا و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان، توانست ۶۷۵ تماشاگر را به سالن جلب کند و به فروش ۵۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی برسد.

کد خبر 6097144 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • دهقان کیا: دولت و مجلس به دنبال حال خوب برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند/ حال خوب با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • نیمی از بلیت‌های دیدار استقلال مقابل ذوب‌آهن فروش نرفت!
  • آبی های چشم انتظار و خبر تلخ از صندلی های ورزشگاه آزادی !
  • نصف بلیت‌های بازی استقلال فروش نرفته است
  • بلیت نساجی - پرسپولیس نایاب شد
  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما